01 May
01May

אחרי שחודש מרץ הוקדש לנשים, חשבתי על כך, שלא יזיק גם פוסט בבלוג שלי על יזמות נשית, אחווה, חברות והפרייה הדדית.  וכמובן - על אמנות.

אשתף אתכם במיזם, שנולד כתוצאה ממפגש מקרי. 

או שאולי, לא מקרי?... 

לפני שנתיים, הלכתי עם אחת מחברותיי הטובות להרצאה (על האמנית יאיוי קוסמה – אישה שפוסט שלם יוקדש לה...). כנרת זוהר-להב קראו למרצה, לא הכרתי אותה לפני (כנרת היא מרצה בכירה ומנוסה, עובדת במוזיאון תל אביב, עם ארגוני גמלאים, מוסדות תרבות וחינוך שונים ובעברה ניהלה את הפעילות החינוכית לילדים במוזיאון ארץ ישראל).

בתום ההרצאה, חברתי הציעה לי לגשת לכנרת ולהציג את עצמי בפניה, בכדי לבדוק אם תהיה מעוניינת לשתף איתי פעולה. היות והיה באמתחתי יומן אשר הכיל מגוון עבודות שלי, עשיתי זאת בשמחה. 

כנרת התרשמה מהעבודות שלי ובפרט, עניין אותה לראות עבודות, שעשיתי בהשראת אמנים מפורסמים וזרמים מוכרים באמנות. קבענו טנטטיבית להיפגש וסגרנו תאריך ביומן. 

איך שמחתי כשגיליתי שגם היא כפר סבאית!! 

בפגישה, סיפרנו אחת לשנייה על עצמנו, משפחותינו וקצת מתלאות החיים שלנו טרם ההכרות בינינו. הסתבר לנו, ששתינו למודות תקופות מורכבות - מבחינה בריאותית ובכלל. 

כנרת הרשימה אותי מאד, שפעה ידע רב והיתה לבבית וחייכנית מאד. העלינו המון רעיונות אפשריים לשיתופי פעולה בינינו ולקחנו לעצמנו משימה לחשוב כל אחת עם עצמה מה הלאה ולחזור ולדבר. 

ואז, יום אחד כנרת התקשרה לספר לי, שקיבלה פנייה וברצונה להציע קורס לארגון המורים העל יסודיים. היא העדיפה להעביר אותו יחד עם מישהו נוסף. 

החלטנו לגבש יחד הצעה לקורס ובנינו לאט לאט את התכנים ואת המבנה של השיעורים. לקחנו בחשבון, את קהל המורים, שאינו בהכרח קהל שוחר אומנות ובהחלט אינו קהל בעל ניסיון כלשהו ביצירה או אומנות. העלינו רעיונות לנושאים שונים, לערכים מסוימים אותם נוכל להכניס לשיעורים, מתוך שיח על יוצר כזה או אחר או על זרם כלשהו באומנות, לקשיים אובייקטיביים שאנו פוגשים בחיי היום יום והמורים יוכלו לעורר עליהם שיח עם התלמידים ועוד ועוד. 

בעיקר ידענו, שאנחנו מביאות משהו "אחר". משהו מרענן וחדש, אשר יפתח בפני המורים צוהר לעולם מרתק וייחודי ויבנה עבורם סט חדש של כלים אותם יוכלו לקחת לכיתות ולבתי הספר בסיום הקורס. 

אז איך בנינו את הקורס? 

צפו קודם בסרטון קצר המתאר למורים מה שיוכלו ללמוד בקורס:

כל מורה מקבל בתחילת הקורס ערכה מיוחדת, המכילה יומן (שיהפוך להיות היומן הויזואלי שלהם) וכן פריטים שונים בהם יוכל לעשות שימוש במהלך הקורס. 

השיעורים שלנו מתחילים בהרצאה פרונטלית בנושא כלשהו באומנות / קולנוע / היסטוריה.

לאחר מכן, בהשראת ההרצאה, עוברים לחלק המעשי. בכל שיעור מעשי, נִלְמֶדֶת טכניקה כלשהי – ליצירת רקע, ליצירת טקסטורה כלשהי על הדף, ליצירת קולאז' וכו'. לעיתים קרובות, נערכת הכרות גם עם חומר חדש, בעזרתו מייצרים את העבודה. 

החשיפה לתחום המיקס מדיה והעבודה בתוך היומן, פותחת עבור המורים פריזמה רחבה הרבה יותר, בעזרתה הם מתבוננים על העולם סביבם. 

המגע עם החומרים, כמו גם ההתנסות המשחררת – לטובת ההנאה, החקירה והמשחק ולא לטובת התוצר הסופי, משפיעים על אופן החשיבה המתפתח שלהם לאורך הקורס כולו. 

הקורס הראשון שלנו החל באוקטובר 2019 ונחל הצלחה אדירה! 


זכינו להופיע בפרסום של עיתון של ארגון המורים ואף זכינו להיחשב "השתלמות מועדפת" בחוברת ההשתלמויות אשר נשלחה למורים. 


מעבר לכך, זכינו כמובן ב-10 תלמידות נפלאות, אותן הכרנו במהלך התקופה ונהנינו מאד במחיצתן. 

עד כדי כך, ש-50% מהן החליטו להצטרף אלינו גם במחצית שלאחר מכן במחזור ה-2 של הקורס. והפעם – היו גם שני מורים גברים בקורס שלנו!! 

אושר גדול. 

שנת הקורונה לא פסחה על הקורס שלנו כמובן... 

זמן קצר לאחר תחילת המחצית השנייה, החלו דיבורים על סגר והפסקת מפגשים פרונטליים ונדרשה התארגנות מחודשת! 

איך מייצרים לימוד מרחוק בקורס המשלב סדנה מעשית? 

איך מייצרים מצב בו התלמידים (המורים) מקבלים חומרים בעזרתם יוכלו לעבוד בבית? 

כיצד אפשר להעביר את כל החומרים שלנו לזום? 

בלי להתעצל, קיימנו בינינו שיחות להערכת המצב ולבחינת האפשרויות העומדות בפנינו. 

בתוך שבוע ימים, ארגנו ערכות של חומרי יצירה לכל המורים בקורס וארגנו נקודות לאיסוף שלהן. 


בנוסף, הקלטתי סרטוני הדגמה ליצירת העבודות ביומן והשימוש בטכניקות ובחומרים השונים, לטובת מי שלא תמיד יכלו להשתתף בשיעור עצמו. 

התחלנו "להתגלגל" והמעבר לזום היה פשוט חלק ועבר ללא בעיות מיוחדות. מהר מאד גילינו, שהשיעורים השבועיים שלנו, היוו נקודת שפיות קטנה עבור כולנו, בימים בהם חוסר הודאות היה כה גדול כמו גם החששות מפני הקורונה. 

חובת ההגשה של העבודות המעשיות בקורס, סייעו לכך שיכולנו להחזיק את המסגרת והמורים "אולצו" למצוא לעצמם את הזמן לשבת וליצור בבית. כמובן שכל המפגשים הוקלטו וכל החומרים נשלחו למורים דרך תיקיית דרייב שפתחנו במיוחד לקורס. 

בימים אלה, מתקיים המחזור השלישי של הקורס שלנו ובינתיים הספקנו ליצור קשרים עם ארגונים נוספים (מרכז מהותי, תנועת המושבים, בוגרי יחידת 8200 ועוד ועוד), כמו גם להעביר קורס של "אומנות בהישג יד" דרך זום במהלך אחד הסגרים. 

חשוב להדגיש, שהמורים בקורסים שלנו אינם מורים לאומנות. למעשה, עד היום, רק מורה אחת שלמדה אצלנו היתה מורה לאומנות בעברה. רובם לא נגעו במכחול מעולם. מה שהוכיח, שאין שום צורך להבין באומנות או להיות מנוסים בה, כדי להנות בקורס או להשיג את מטרותיו. מוזמנים לקרוא קצת מהדברים שהתלמידים שלנו כתבו לנו כאן

וגם להתרשם ממגוון עבודות של המורים – ממש כאן

בין השאר, הקורס שלנו מעלה נושאים, כגון: נידוי חברתי, שונות, תחושת בדידות, עמידה מול מוסכמות, פריצת דרך, פמיניזם ועוד ועוד. 

דרך היוצרים השונים והנושאים אותם אנו מביאות לקורס, המסרים מועברים בצורה אחרת, שונה, המעוררת שיח בריא וחשוב עליהם. 

העבודות המעשיות, מסייעות להבעה האישית של כל אחד ואחד מהתלמידים, כאשר אין תקן כלשהו הקובע הצלחה מהי. לכל אחד הזכות לפרשנות שלו, להצגה הוויזואלית שלו וכמובן ליצירתיות שבאה לידי ביטוי. בתום כל שיעור (יש 12 שיעורים סה"כ בכל קורס), אנו עורכים הצגה של העבודות ומגלים את השוני הרב ביניהן – מה שממחיש בצורה הטובה ביותר את העובדה שכל אחד מאתנו רואה אחרת את הדברים ומפרש אותם אחרת. וזאת על אף, שלכולם ניתנת אותה הנחיה, אותם חומרים ואותו מאגר ידע. 

עד כה לימדנו על נושאים רבים יחד, כמו – ון גוך, דה וינצ'י, פיקסו, פרידה קאלו, אנדי וורהול, סוריאליזם, אימפרסיוניזם, באוהאוס ועוד ועוד. 

שיתוף הפעולה שלי עם כנרת זכה לשבחים רבים ואני שמחה עד מאד שהכרנו ובחרנו לעבוד יחד. כולי תקווה שנמשיך להגיע ולחבור לעוד ארגונים – חברתיים, ארגוני חינוך למיניהם, חברות בתעשייה ועוד, על מנת להביא בדרך שונה ומיוחדת את האומנות ולהשתמש בה כדי לקדם ערכים, שימוש בכלים חדשניים ויצירת פתיחות ויצירתיות בכל תחום אפשרי.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.