31 Aug
31Aug

עידן חדש באמנות - מיקס מדיה (Mixed Media) ויומן חזותי ( Art journaling)

לפני מספר שנים, הגיעו לארץ זרמים חדשים באמנות, אשר משנים את חוקי המשחק הישנים ואת התפיסות הקיימות: מיקס מדיה ויומן ויזואלי.

מה זה מיקס מדיה?

תחום נרחב העוסק בשילוב מגוון רחב מאד של חומרים, צבעים, טקסטורות וצורות, תוך התמקדות במשחק, בהתנסות ובהנאה תוך כדי הלמידה.

מהו יומן ויזואלי?

מחברת אישית, אשר בדומה ליומן כתיבה אישי, מנוהל על ידי המשתמש, תוך שילוב טכניקות מתחום המיקסד מדיה וכן שילוב טקסטים (מקוריים או מצוטטים) ופרשנות אישית. בשונה מתחומים רבים באמנות, ביומן אין חוקים. הכל מותר! היומן מבטל את הצורך בשיפוטיות והוא אישי ואין חובה לחלוק אותו עם אחרים (להבדיל מיצירות על קנבס למשל).

מה זה בעצם נותן לי?

עבודה בטכניקות שונות של מיקס מדיה בכלל, וביומן החזותי בפרט, מאפשרת לפתוח מחדש את ה"קפסולה" החבויה בכל אחד ואחת מאתנו, ולהתנסות במגוון עצום של חומרים ושיטות עבודה אשר מתחברים לכדי יצירה, המאפשרת ביטוי חופשי, ללא שיפוטיות וללא צורך לרצות ולהרשים.
הזמן המוקדש לפעולות אלה משול למדיטציה ומאפשר התמסרות מלאה לחומרים, ללימוד וגם לעיבוד רגשי – אשר מתבצע במודע או שלא במודע ע"י היוצר.

אני מאמינה כי היכולת לשחרר את ה"קפסולה" לטובת יצירה חופשית והבעה, מסייעת בשיפור היכולת להגיע לשלווה פנימית ולהנעה של תהליכים פנימיים ובנוסף, מגדירה את זמן היצירה כזמן איכות נטו של האדם עם עצמו ועם חווית היצירה וההתנסות.

החיים האינטנסיביים שכולנו חיים היום והמרדף האינסופי אחרי החומר, הקריירה, הכסף והזמן מביאים אותנו למצב בו אנחנו לא מקדישים מספיק זמן לעצמנו. לעצירה מכוונת, אשר מטרתה שקט וזמן הרהור. בעזרת הכלים הנ"ל, אדם יכול לזמן לעצמו בקלות את החופש, השלווה, ההרהור וההבעה להם הוא זקוק באופן הכי טבעי שיש...


וזה, עוד בלי להיכנס בכלל לנושא של עבודת המוח הימני והמוח השמאלי והשילוב המופלא שלהם יחד :) כמו מיקס מדיה - גם המיקס הזה עושה פלאים ליצירתיות שלנו ולכל תחום בחיינו כמעט.


בנושא זה אכתוב כמובן פוסטים בהמשך....


מיקס מדיה ויומן ויזואלי ניתנים לפרשנות כמו כל תחום אחר בחיים. 

דבר זה מאפשר גיוון ויכולת בחירה במנחים אשר מתאימים יותר באופן אישי לתלמיד/ה.

כיום כבר יש בארץ שפע יחסי של קורסים וסדנאות בתחומים הללו של מיקס מדיה ויומן ויזואלי והרבה מטפלים באומנות משתמשים בכלים הנלמדים בקורסים והסדנאות כחלק מהתהליך הטיפולי של המטופלים שלהם.

מהצד השני, ישנה אסכולה שלמה של מנחים, אשר שמים את הדגש על המשחק, ההתנסות, ההנאה וההבעה האישית.

כל מי שנחשף ליומן הויזואלי ומתנסה בו, עובר תהליך כלשהו. התהליך קורה מעצמו, אין צורך להאיץ בו או לתמרן אותו. החשיפה לטכניקות השונות, ההתנסות במגוון רחב של נושאים וגם השימוש הלא קונבנציונאלי בדברים יומיומיים - כגון: נייר, עיתונים וכיו"ב, מעוררים בתלמידים תהליכי חשיבה חדשים, רחבים יותר, רעננים יותר ו.... יצירתיים יותר!

לפני שבע שנים בערך התחלתי את דרכי כשפגשתי לראשונה את היומן. אני יכולה בודאות לומר כיום, כי מאז שאני עובדת ביומנים שלי, היצירתיות שלי נסקה אל על בכל תחום אפשרי וממש לא רק באומנות :-)

העבודות ביומן, אותן אנחנו מייצרות בשיעורים של קורס יומן ויזואלי, יכולות להיות בהשראת:

* אירועים אישיים

* אמן מפורסם (בתמונה בהשראת Paul Klee)מיקס מדיה בהשראת אמן מפורסם


* יצירת אמנות מפורסמת

מיקס מדיה בהשראת יצירת אומנות מפורסמת

* חומר כלשהו - עיתון, נייר, סוגי צבע שונים ועוד

תהליך יצירת מיקס מדיה - אז מה זה מיקס מדיה? אומנות עם גזרי עיתונים ועוד

* שיר

* אירוע מיוחד - יומולדת, חג, ציון דרך וכיו"ב

אישה מציירת ציור מיוחד עם טכניקת מיקס מדיה הדרכה ע"י הסטודיו

ועוד ועוד...

בחודש הקרוב מתחדשים הקורסים בסטודיו ואני מזמינה את מי מכם שירצה - לבוא לשיעור ניסיון... לטעום ולו מקצת מהכיף הנפלא הזה אשר שינה את חיי :-)

ואם מסקרן אתכם לדעת קצת יותר על מה זה מיקס מדיה ותרצו לשמוע עוד פרטים - דברו איתי !!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.